22 januari 2011

En process av en film.





Jag skrev för en tid sedan om att jag skulle dela med mig en processen till det projekt vi jobbat med under den senaste tiden. Ett par veckor i höstas fick vi i uppgift att jobba gentemot en modeelev på vår skola och ta fram ett modekoncept/film för dem. 

Jag jobbar intutivt och snabbt, skissar och testar så snabbt en idé faller på. Min tanke var att inte göra vad man kanske just nu ser som modefilm, utan något annat. Jag valde stop motion, det är för mig en teknik som inte är forknippat med mode samt en teknik som är otroligt spännande att jobba med. 
Stora delar av förarbetet/idéarbetet jobbade jag fram genom att testa, jag gjorde flera anamatics, allt från den första helt i snart och vitt, jag övergick till färg. Jag testade olika saker med min systemkamera hemma (den lilla filmen som finns med) Och till sist (så som på nedersta bilden) var det dags för inspelning. Och vad ni kan se på bilden är det inspelningsschemat. 3 dagar tog det. 

Snart visas allt på NK, och lite så går det till när jag befinner mig i en process.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar